детска театрална и филмова студия

Медиите за дефисто

20.03.2017
Димитър Еленов и студия ДЕФИСТО

Режисьорът и актьор Димитър Еленов е създател на поредица студии за деца. Педагогическата му кариера започва през 1977 г., със създаването на студия към Бургаския театър. По покана на Александър Морфов, през 2002-2004 г. създава студия, която реализира мегаспектакъла по пиесата „Кукувицата“ на Елин Рахнев, с участието на 40 деца и професионални актьори – Ванча Дойчева, Ваня Щерева, Христо Гърбов и Николай Урумов. През 2011 г. по инициатива на „Ню Бояна филм“ и под егидата на Столична община създава студия ДЕФИСТО, чиито спектакли са включени в репертоара на Сатиричния театър и театър СФУМАТО.

Известни артисти, които са били негови ученици в студиите, са: Светлана Янчева, Деляна Хаджиянкова, Рени Врангова, Димитър Рачков, Красин Йорданов, Виолета Марковска, Йоанна Темелкова, Наум Шопов –внук, Златко Гулеков, драматурга Емил Илиев и мн. др.

Г-н Еленов, разкажете с какво се отличава театрална студия „Дефисто“ от останалите детски школи?

Аз нямам претенции да познавам всички други детски школи в София и страната, защото непрекъснато се появяват нови, нови преподаватели, нови желаещи да се занимават с деца. Бих могъл да кажа, че онова, с което аз занимавам децата, например в сферата на действения анализ, надали има такъв колега, който би изразходвал време и усилия, без да е сигурен, че ще има ефект. Освен с двигателна и говорна култура, с които вероятно всички школи се занимават, аз над всичко поставям  работата в посока духовна култура. За мен е важно да науча децата да мислят със собствените си глави, да имат инициативата за разпределение в големи роли или някаква предпочитана от тях работа. Или по-просто казано, искам, а мисля и че създавам, силни и целеустремени характери.

Какви представления играете, как подбирате репертоара и къде можем да ви гледаме?

На първо място изборът на драматургия и намеренията ми за бъдещо представление винаги са свързани с това какви са децата в студията. Така както и в професионалния театър, режисьорът винаги избира следващото си представление според трупата, с която разполага. Така и аз, когато преобладават по-малки деца, в първата възрастова група до 12 години (а напоследък експериментирам и с по-малки, 5-6 годишни), задължително правя адаптирани за сцена приказки. Когато по-голямата част от участващите са тийнейджъри, съм правил „Предградие“ на Ерик Богосян, „Женско царство“ на Ст. Л. Костов, „Уестсайдска история“, „Гърнето“ на Плавт. Но в момента по-голямата част от децата са до 12 години и за това двете представления, които се играят в момента, са: „Приказки за малки и големи“ и „Снежната кралица“ по Андерсен на сцената на НОВ ТЕАТЪР НДК.

Споделете за изявите, които децата имат извън сцената на „Дефисто“.

Кастинг агенциите в България знаят за децата в моята студия и те често се явяват на кастинг за български или чужди продукции. В момента двама от големите ученици – Стоил Стоянов и Християна Стаменова – снимат в сериали. 16-годишната Александра Костова има няколко епизодични роли в български филми, а миналата година изигра главната роля във филма „Маймуна“ – постижението й е високо оценено от зрители и критика. София Михайлова участва вече в два или три рекламни клипа. Мартин Паунов снима това лято също в български филм, който очакваме всеки момент да излезе на екран. В момента три момчета и две момичета от малката група са на втори етап от кастинги.

Как бихте описали децата, които обучавате в студията, с какво са по-различни от предишните поколения малки актьори?

Не бих казал, че са много по-различни. Може би са малко по-малко любопитни, по-малко работливи и с доста затворена в себе си емоционалност. Но това, което е едно и също при талантливите деца, все едно от кое поколение са, е, че в момента, в който се запалят, сякаш си натиснал копче и започват да живеят и работят на по-бързи обороти. И в тези случаи на изключително работещи деца, много бързо се виждат резултатите на растежа – интелектуален, духовен, психо-физически. Някак си свикнах на възклицанията около мен: „Какво правите с тези деца, те толкова много се промениха!“ Но аз искам да ви кажа, че изключително трудно се постига. И това, че децата много често минават в друга енергийна категория, е едно от нещата, с които аз се гордея.

С какво е полезно театралното обучение от ранна възраст, с какво помага на децата?

Първото качество, което възпитават ранните школи за изкуство или за спорт, е самодисциплина. Децата отрано разбират, че ако искат да попаднат в центъра на вниманието, не е необходимо непременно да нарушават правилата. Можеш да получиш изключително внимание, а често и възхищение от уменията, които добиваш, от нивото на подготовката ти, която зависи от усилията, които полагаш, за да станеш по-добър. Много бързо децата в моята студия разбират, че ако искат да постигат мечтите си, трябва да работят. Да работят много и непрекъснато. Само така можеш да се приготвиш за младежките си години, в които да постигаш висока реализация.

 


23.01.2012
„Дефисто“ – първа детска филмова студия
от Д. Тодорова

„Талантът не търпи отлагане“ – с това мото репетират вече цяла година малките артисти от първата детска филмова студия „Дефисто“. Тази вечер те представиха премиерния си спектакъл „Андерсови приказки“.

Бъдещите филмови звезди не се притесниха от препълнената зала и спечелиха не само аплодисментите на своите връстници, но и на кмета на София Йорданка Фандъкова.

Въпреки че някои от тези артисти все още не са завършили втори клас, те работят с майсторите в гилдията, точно както холивудските звезди, снимали у нас. След няколко кастинга и месеци упражнения по актьорско майсторство и говорна култура са подбрани 40 деца от цялата страна.

За да репетират, те жертват най-ценното си – ваканциите. Така се появяват „Андерсенови“-те приказки“, които, разбира се, имат поука.

Димитър Еленов, режисьор на постановката:
– Поуката е, че човекът, все едно на колко години е, има нужда от приказен свят, има нужда от фантазен свят, има нужда от мечти, има нужда да се занимава с борбата между доброто и злото и да взима страна.

Спектакълът се хареса особено и на 5-годишния внук на столичния кмет Йорданка Фандъкова, която бе специален гост на премиерата.

Алекс, 5 години:
– Бабо, аз съм котаракът в чизми.

Част от магията на театъра могат да станат и вашите малки таланти – следващият кастинг на „Дефисто“ е в 10 часа на 29 януари, а сцената на културния институт „Искър“ е отворена за всички желаещи.

Предаване: Отблизо, 13.10.2019
Моделиране на детския талант – режисьорът Димитър Еленов и децата от „Дефисто“


24.05.18
„Димитър Еленов: Всяко следващо поколение деца става все по-интелигентно

„24 май е един от най-красивите български празници“. Това каза режисьорът Димитър Еленов в интервю за предаването „Преди всички“.

Димитър Еленов е създател и ръководител на Театралната и филмова студия ДЕФИСТО към Сатиричния театър: 

„Всяко следващо поколение деца става все по-интелигентно, с много добра генетика по отношение на техника, компютри, а от друга страна, крият в себе си една качественост на личността, която трябва да изскочи и да се реализира“, каза той и добави: „Мен ме е грижа да формирам характер у децата, да има вътрешен център човекът, да стане смислен човек, да има любопитство към онова, което се случва наоколо и специално към изкуство и литература, всички неща, които правят човека по-висококачествен“.

Луиза от театрална студия ДЕФИСТО е на 5 години и вече много иска да тръгне на училище: „Представям си учителката да бъде много добра и ще ни учи на много неща“.

Мартин, който е на 10 години, благодари на учителите си: „Искам да им благодаря за това, че са ме изградили като характер. Според мен 24 май е един от най-българските празници, и един от най-хубавите празници“.

Цялото интервю чуйте в звуковия файл.


03.10.18
Димитър Еленов: Възрастните сякаш не си дават сметка, че са „пред съда на децата“

„Хъкълбери Фин и Том Сойер“ e най-новото заглавие в афиша на Сатирата. Премиерата е на 6 октомври в в камерна зала „Методи Андонов“. Историята за двете необикновени момчета Хък Фин и Том Сойер е изключително интересна и актуална до ден днешен. Според Хемингуей двата романа на Марк Твен – „Том Сойер“ и „Хъкълбери Фин“ са началото на голямата американска литература.

Как изглеждат героите на Марк Твен на българска сцена разказва режисьорът Димитър Еленов:
Актьорите, по някакъв много странен начин, обменят детската енергия, невинност и всеотдайност със своя опит и майсторство. И ми се струва, че стана някакво много особено представление, което аз поне не съм виждал. Проблемите, които поставяме на сцената, за свободата на децата, за тяхната независимост, за правилата, които тях ще ги направят свободни и за странните възрастни, които като че ли не си дават сметка, че са пред „съда на децата“ и пред очите им и формират новите личности на своята нация, на своето време, на този свят. Този конфликт между деца и възрастни е изключително интересен. Аз съм го поставил през гледната точка на смешното. Не искам да е драматично, не искам да е тежко, назидателно. Да няма дидактика в това, което правим, а да имаме екшън, приключениe и смях.

ПРЕСА

Scroll to Top